Hallo Bangkok

3 juli 2015 - Bangkok, Thailand

Vroeg uit de veren en met de taxi richting het vliegveld. We komen mooi op tijd aan en kunnen meteen doorlopen naar de check-in. Jesse en ik hebben beide een digitale boardingpass, die van Claudia moet nog even uitgeprint worden bij de desk van Emirates. De man achter de balie is volgens mij een trainee, want er staan maar liefst drie dames met hem mee te kijken en aanwijzingen te geven. Uiteindelijk lukt het allemaal toch en worden voor de zekerheid de boardingpassen van ons allemaal geprint.Nu zijn we echt klaar voor vertrek.

EMIRATES
Omdat Jesse nog even een sanitaire stop maakt wachten Claudia en ik een eindje verderop op hem. Claudia merkt dan dat er ‘Business’ op onze boardingpass staat en in plaats van stoelen op rij 75 zitten we nu ineens op rij 21 en 22.
Het zal toch niet…..

Ja toch wel. Als wij bij de gate komen blijkt alles gewoon in orde en mogen wij als businessclass passagiers aan boord van de A380. Heerlijk decadent, grote stoel die tot ligbed versteld kan worden. In de stoel zit zelfs massage ingebouwd. Een groot scherm dat zover van je vandaan is dat je er bijna niet bij kan. Een uitgebreide menukaart, zelfs een wijnkaart ligt als voor je klaar, maar we beginnen met een glas champagne. Volop genieten dus, jammer dat de vlucht maar 6,5 uur duurt…. ;-)

Emirates 21BOok aan deze belevenis komt natuurlijk een eind en we landen ietsje te vroeg. Door middel van de premium lane kaart die de businessclass passagiers van Emirates zijn we supersnel door de douane en de koffers liggen al op de band voor ons klaar. Nu nog geld pinnen en een taxi vinden en dan richting ons appartement.

BANGKOK TAXI
De rit met de taxi neemt ongeveer 20 minuutjes in beslag. Tijdens de rit begint het ineens flink te regenen, maar het blijft gelukkig bij een flinke bui. Bij aankomst bij het appartement is het al lang weer droog en de klamme warmte komt ons tegemoet als we uit de taxi stappen. Behulpzaam helpt de chauffeur ons met de koffers en staat dan kaar om af te rekenen.

“700 Bath”, laat hij ons weten. Omdat ik mij al had voorbereid wist ik dat dit bedrag veel te hoog is.Als ik hem naar de prijs op de meter vraag doet hij eerst wat moeilijk, maar dan laat hij de meter zien die hij tijdens de rit bewust afgedekt had met een pet. “No start the meter sir, sorry sorry”. Dat wordt dus even een onderonsje tussen hem en mij. ‘No meter,  no pay” laat ik hem weten.
Hij doet dan iets van de prijs af, maar nog lang niet genoeg. Ik ga daarom navragen bij de receptie van het appartement wat een redelijk prijs voor deze rit zou kunnen zijn. De mensen van de receptie zeggen niet zeker te weten, maar een andere niet Thai verteld mij dat hij ongeveer 250-300 Bath heeft betaald.
Dat stel ik dus ook voor aan de chauffeur en hij gaat uiteindelijk akkoord met 300 Bath.

Natuurlijk heb ik net geld uit de automaat gehaald, maar dat zijn allemaal grote biljetten van 500 en 1000 Bath. De volgende truc van de chauffeur wordt uit de hoge hoed gehaald en hij verteld mij dat hij geen wissel geld terug heeft van 500 Bath. Dan gaan we nu even naar de winkel hier op de hoek, stel ik hem voor. Daar koop ik een fles water en cola. Krijg mijn wisselgeld en betaal hem.
Hij verontschuldigt zich meerdere malen, om daarna snel in te stappen en te vetrekken.

APARTEMENT
Zonder problemen krijgen wij de sleutelkaart van ons Airbnb apartement. Gaan naar de 10e verdieping kamer 1007. De code werkt en deur naar ons verblijf voor de komen week gaat open.
Een prima kamer met twee slaapkamers en twee badkamers. De woonkamer is een beetje klein, maar daar zullen we waarschijnlijk niet al te veel tijd doorbrengen. Nog wel even een probleempje met de deur naar een van de slaapkamers, die op slot blijkt te zitten. Even een bericht via Whatsapp gestuurd naar de eigenaar/verhuurder en binnen twintig minuten later staat ze aan de deur met de sleutel. Waarschijnlijk heeft de schoonmaakster de deur per ongelijk op slot gedaan. De sleutel blijft achter, mocht het nogmaals gebeuren.

Snel even een paar andere boodschapjes gehaald bij de supermarkt ietsje verder op. Het is inmiddels na middernacht, tijd om te gaan slapen.

Groeten uit Bangkok, welterusten.

1. Toon en Ellen:
    5 juli 2015
    Goede morgen fam Nijboer.

De hele week druk geweest en geen tijd om de mailbox door te lezen maar vanmorgen de tijd genomen.
    Alle foto’s gezien super mooi.
    Ook de waterspuwers zijn heeeeeel mooi , en zwemmen met de pet op is ook mooi, krijg je de haren ook net in de war.
    Hier hebben we de hele week ook tropen dagen temp. Tot 38 gr.
    niet uit te houden, maar gewoon veel drinken net als jullie met 40 gr.
    Dit is het einde ga nu even een broodje eten.
    Tot de volgende mail.

Gr. Toon en Ellen