Dubai Marina & Burj Khalifa

30 juni 2015 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vanmorgen vroeg wakker geworden door bouw werkzaamheden tegenover het hotel. Het klinkt alsof men stijgers monteert /demonteert. Veel getimmer en metaal achtige geluiden. Wel heerlijk geslapen overigens. De bedden zijn hier prima moet ik zeggen en de temperatuur in de kamers is prima onder controle ondanks de hoge temperaturen buiten.

We ontbijten op de kamer. In verband met de ramadan is er geen mogelijkheid om bij een van de vele eetgelegenheden in de buurt van het hotel te ontbijten, daarom gisteren wat boodschappen gehaald bij de supermarkt achter het hotel. Croissantjes met jam, bakje Griekse yoghurt, sapje en een kop koffie en klaar voor een nieuwe dag. Wil prima zo, vergt alleen iets meer organisatie…

Dubai Marina
Vandaag staan de Dubai Marina en de Burj Khalifa op het programma. In plaats van de metro te pakken bij de Mall of Emirates wilden we de metro een halte verder op pakken, maar na een poosje rondgelopen te hebben in 40+ graden en helemaal nat van het zweet besluiten we toch maar op de eerste beste taxi aan te houden. Onder het genot van de airco is het toch beter vol te houden.
Als we na een 10-15 minuten aankomen bij de Marina zijn we heerlijk afgekoeld, maar mijn shirt is nog steeds drijfnat van het zweet.

dubai taxi

De Marina lijkt wel uitgestorven, geen toerist te bekennen en ook hier zijn alle eetgelegenheden gesloten. Zelfs in de grote Dubai Marina Mall is er geen mogelijkheid tot eten of drinken. Bij een klein winkeltje maar even iets te drinken gekocht en ergens in een hoekje stiekem opgedronken. We lopen wat rond en verbazen ons over de grote torenflats en de bijzondere architectuur.  Na de nodige foto’s gemaakt te hebben zoeken we de metro weer op en gaan terug richting de Mall of Emirates, naast ons hotel. Daar is wel een mogelijkheid om als niet moslim te eten.

Burj Khalifa.
Vanaf de Mall nemen we de metro naar de Burj Khalifa. Kaarten hadden we al thuis via internet besteld en om half zes mogen we naar boven….. dacht ik. Blijkt toch dat wij vanaf vijf uur naar boven mochten in plaats van half zes. Dit heeft te maken met de spitsuren (.. woordgrapje.. hoge toren, spitsuren…). De kaarten vanaf half zes kosten normaal bijna twee maal zoveel. De dame achter de kassa doet echter niet moeilijk en we mogen alsnog naar binnen toe.

Eerst een tour met wetenswaardigheden over de toren en dan met de snelste lift omhoog naar de 125e verdieping. Daar heb rondom een bijzonder uitzicht over Dubai. Na een tijdje gaan we met de trap naar de 124e verdieping waar je op het dakterras buiten kunt rondkijken. Nu heeft de ramadan dus ook een voordeel, want ook hier is het niet erg druk en kunnen we zelfs de zonsondergang meemaken en daarna ook nog Dubai in het schermer/donker zien. Ook de fontein die om half acht weer begint kunnen we van bovenaf bekijken.

Na best wel een lange tijd doorgebracht te hebben in de Burj Khalifa nemen we de metro terug en gaan nogmaals naar de Marina. Om kwart over zeven is de zon ondergegaan, aangekondigd met een kanonschot, en zijn alle restaurants weer gewoon open.

Dubai Marina 2De Maria is in het donker nog indrukwekkender dan bij daglicht. Alle gebouwen zijn prachtig verlicht zie ook de foto’s. We vinden een leuk restaurant voor ons avondeten en rusten heerlijk uit alvorens de metro terug te nemen naar het hotel. Die blijkt echter helaas al gesloten, omdat de laaste om elf uur gaat. Er zit dus niets anders op dan een taxi te nemen die ons voor de deur van ons hotel afzet.  Best wel fijn eigenlijk omdat de temperatuur, ondanks dat de zon weg is, nog steeds rond de 35 graden is.

Wederom een indrukwekkende dag in Dubai.
De ramadan heeft veel invloed op alles hier, maar hoeft niet altijd een nadeel te zijn.

Groeten uit Dubai.